wujudkah zaman majapahit II di pattani ?.. bila zamannya tuan , sebab x terlintas ketika membaca ... Majapahit II di Kelantan, maaf....
Peranan
Kelantan (Kerajaan Langkasuka) sebagai pusat Majapahit Barat (atas
deklarasi Mahapatih Gadjah Mada setelah Majapahit mengalahkan Siam pada
tahun 1357) yang kemudian berkembang menjadi Empayar Chermin banyak
memberi sumbangan terhadap perkembangan Islam di Nusantara.
Empayar
Chermin adalah koalisi sementara antara Kerajaan Langkasuka dengan
Kerajaan Champa (Vietnam) dan Kerajaan Samudera-Pasai (Aceh) yang
dibentuk selepas tahun 1335 oleh Raja Langkasuka-Kelantan ketika itu
yang bernama Raja Bharubhasa atau dikenali sebagai Sultan Mahmud Syah
setelah memeluk Islam melalui ulama dari Pasai.
Saiyid Hussein
Jamadil Kubra dari keturunan Saiyid al-Alawiyah (bertemu hingga kepada
Saiyidina Hussein cucu Rasulullah s.a.w.) anak dari bekas seorang
gabenor kepada Sultan Muhammad Tugluq (Kesultanan Delhi) yang kemudian
berkuasa di wilayah Deccan (India Selatan), telah sampai di Kelantan
kira-kira pada tahun 1349 besama adiknya Saiyid Thana’uddin atau Syeikh
Saman (anak murid kepada Ibnu Hajar).
Sepanjang misi dakwahnya Saiyid
Hussein sempat mengawini tiga puteri keluarga Diraja Empayar Chermin
yang ketika itu, ibu kotanya bernama ‘Jeddah’ terletak 3 batu dari Bukit
Panau, Kelantan Darul Naim. Jeddah bermaksud permata.
Dari isteri
Saiyid Hussein Jamadil Kubra yang pertama, Puteri Linang Cahaya (adik
kepada Cik Wan Kembang) dia mendapat dua orang anak, yang lelaki bernama
Maulana Malik Ibrahim (pelopor Wali Songo) dan yang perempuan bernama
Siti Aisyah.
Perkahwinan Saiyid Hussein Jamadil Kubra dengan Ramawati
puteri kepada Raja Champa, Sultan Zainol Abidin (Ce Bo Nga) dan
Permaisuri Siti Zubaidah pula melahirkan generasi yang tersenarai di
dalam kumpulan Wali Songo dari titisan anak mereka, Ibrahim Asmaro.
Sewaktu
umurnya hampir 80 tahun Saiyid Hussein telah dipertemukan jodoh dengan
Puteri Selindong Bulan atau Siti Syahirah iaitu cucu saudara kepada
isterinya yang pertama, Puteri Linang Cahaya dan beroleh seorang anak
lelaki bernama Ali Nurul Alam yang kemudiannya nanti menjadi Perdana
Menteri Majapahit II di Kelantan bergelar Patih Aria Gajah yang
dikaitkan dengan beberapa peristiwa dengan Laksamana Hang Tuah. (Di
Patani, Ali Nurul Alam terkenal dengan nama Sultan Qunbul setelah
dilantik menjadi sultan di Patani Darussalam)
Syarif Muhammad
Kebungsuan adalah anaknya yang bungsu dari isterinya yang ke empat
(keluarga Diraja Johor) yang kemudian terkenal sebagai pembangun
Kesultanan Mindanao/Sulu (Filipina), sementara salah seorang dari
abangnya menjadi Sultan Borneo yang ke-3 bergelar Sultan Berkat, moyang
raja-raja Brunei sekarang.
Ke empat-empat isteri yang dikahwini
Saiyid Hussein Jamadil Kubra itu ialah selepas tiap-tiap seorang
daripadanya meninggal dunia.
Pada awal abad ke-14 Ibrahim Asmaro
dihantar oleh ayahnya Saiyid Hussein Jamadil Kubra ke Tanah Jawa
membantu serta menyambung usaha-usaha dakwah abangnya Maulana Malik
Ibrahim yang meninggal dunia pada tahun 1419 dan dimakamkan di Gerisek,
Tuban.
Turut serta ialah dua orang anak Ibrahim Asmaro, iaitu Maulana
Tahmatullah dan Maulana Ishak meninggalkan Champa dan kemudiannya
berhijrah ke Patani Darussalam.
Mungkin inilah pelayaran wali-wali
dari Champa yang dikaitkan atau mempunyai hubungan dengan pembinaan
Masjid Kampung Laut di Kelantan. Masjid Kampung Laut adalah masjid yang
tertua di Kelantan dan rekabentuk atapnya menyerupai rekabentuk atap
Masjid Agung Demak.
Melalui firasat Saiyid Thana’uddin yang
menjadi guru kepada cucu saudaranya Sunan Bonang dan Sunan Giri (juga
guru kepada Laksamana Hang Tuah yang terkenal dengan gelaran Sang Adi
Putra), Masjid Kampung Laut, Kelantan telah diramal akan mencetuskan
kebangkitan Islam di Nusantara
Raja Empayar Chermin, Sultan Baki Syah
ibni al-Marhum Sultan Mahmud Syah telah menyusul bersama satu rombongan
keluarga Diraja Kelantan menemui Bentara Majapahit Hayam Wuruk untuk
memperbetulkan amalan Islam yang sudah bercampur baur dengan agama
Buddha Shiva setelah Hayam Wuruk berkahwin dengan anak saudaranya
Bidarawati (puteri Raja Champa). Beberapa orang mubaligh yang dibawanya
kemudian meninggal dunia dan dimakamkan di Leran.
Sebagai membuka
tirai dakwah Islam di Tanah Jawa, Maulana Malik Ibrahim muncul sebagai
perintis atau pelopor yang memberi laluan kepada wali-wali yang datang
kemudiannya. Dengan tidak ada perbezaan kasta dan darjat seruan
dakwahnya lebih disenangi di kalangan kasta-kasta Vaisya dan Sudras.
Banyaklah kalangan mereka yang datang untuk mendapat pengajian
selok-belok mengenai agama Islam.
Kehilangan Maulana Malik Ibrahim
diganti oleh anak saudaranya, Maulana Rahmatullah yang memakai gelaran
Sunan Ampel. Jika Maulana Malik Ibrahim dianggap sebagai pencipta pondok
(pesantren) yang pertama maka Maulana Rahmatullah adalah perancang
negara Islam yang pertama di Tanah Jawa.
Maulana Ishak yang banyak
membantu abangnya Sunan Ampel tidak ketinggalan meninggalkan jasanya.
Daerah Balambangan hampir dibawanya tunduk di bawah Islam kalau tidak
kerana perancangan mertuanya Raja Menak Sembayu yang bertekad hendak
membunuhnya. Beliau akhirnya berhijrah ke Pasai (Aceh) dan Melaka
merupakan destinasi yang terakhirnya.
Anaknya Raden Paku (Sunan Giri)
telah membangunkan Giri sebagai pasak yang membawa tertegaknya Kerajaan
Islam Demak. Sebagai markas gerakan dakwah yang pertama di Jawa, Giri
juga memperlengkapkan gerakan mujahid yang tidak ada tolok bandingnya di
samping mubaligh-mubaligh yang berkerja keras menyatukan Pulau Madura,
Bawaen, Kangean, Ternate dan Maluku di bawah panji-panji Islam.
Walaupun
kedatangan Raja Kemas Jiwa atau Sang Ajit Jaya Ningrat (putra kedua
kepada Raja Chermin, Sultan Baki Syah) ke Jawa hanya semata-mata
bermotifkan politik tetapi melalui ikatan perkahwinannya dengan Puteri
Suhita (cucu Hayam Waruk), dia telah melembutkan hati Ratu Majapahit itu
untuk menyerahkan Ampeldenta dan Gerisek menjadi sebahagian daripada
wilayah Giri. Raja Kemas Jiwa memakai gelaran Sultan Iskander Syah
Nenggiri apabila ditabalkan menjadi Sultan Kelantan setelah kematian
abangnya Sultan Sadik Muhammad Maulana Nenggiri.
Semasa Sultan
Iskander Syah Nenggiri menjadi Raja Kelantan dan bergelar Bentara
Majapahit pada 1432 Masihi, baginda telah mengisytiharkan negeri
Kelantan sebagai Majapahit II. Sampai ke hari ini keris kedaulatan
negeri Kelantan dipanggil Keris Majapahit. Kerajaan Kelantan-Majapahit
II ini lenyap setelah diserang oleh Empayar Melaka (dibawah Sultan
Mahmud) pada tahun 1490 setelah Majapahit II lemah akibat peperangan
dengan Siam sebelumnya.
Satu kejutan yang telah berlaku sehingga
memutuskan nadi Kerajaan Hindu-Majapahit apabila Demak muncul sebagai
Kerajaan Islam yang dicita-citakan. Desa Glagah Wangi bertukar wajah,
Bintoro Demak mewujudkan ketandaan ‘rahmat’ apabila Raden Patah menjadi
pemerintah bergelar Sultan Sri (Syah) Alam Akbar al-Fatah.
Penyebaran
Islam di Jawa Tengah sebelah selatan, daerah yang sekarang dinamakan
Surakarta dan Yogyakarta diterokai oleh seorang anak murid Sunan
Kalijaga, Kiai Ageng Pandanarang atau disebut Sunan Tembayat.
Pemilihan
Sunan Tembayat sebagai menggantikan tempat Syeik Siti Jenar (yang
menerima hukuman bunuh oleh wali-wali kerana mendedahkan rahsia-rahsia
ketuhanan) pada mulanya diragui oleh persidangan para wali kerana bekas
Bupati Semarang ini ialah seorang yang kehidupannya dikelilingi
kemewahan dunia malah tidak mempercayai Tuhan, tetapi kemudiannya
menjadi seorang yang cukup patuh kepada ajaran agama Islam dan sangat
alim.
Melalui anak-anak Ali Nurul Alam (Perdana Menteri
Kelantan-Majapahit II) iaitu Wan Husein, Wan Bo dan Wan Demali, Kelantan
sekali lagi telah meyumbangkan mubaligh-mubalighnya di dalam menyambung
tugas-tugas Maulana Malik Ibrahim (bapa saudara mereka) dan membantu
Sunan Ampel (sepupu mereka) di Gerisek dan Maulana Ishak di Pasai
(Aceh).
Wan Husein dihantar ke Pulau Madura. Wan Bo ke Pasai (Aceh)
dan Wan Demali ke kawasan Johor-Riau (Pulau Bentan). Dari sinilah Wan
Demali mendapat jolokan Raja Laksamana Bentan.
Generasi Wan Bo
(Syarif Abdullah) telah berjaya menegakkan dua buah Kerajaan Islam
Banten dan Ceribon di mana anaknya Syarif Hidayatullah atau Sunan Gunung
Jati telah dapat menyempurnakan cita-cita datuknya Saiyid Hussein
Jamadil Kubra.
Kejayaan para wali dalam perjuangan dakwah mereka
mencapai tahap yang gilang gemilang di mana Indonesia lahir sebagai
negara yang majoritinya beragama Islam.
Turut mendukung di atas
kejayaan ini ialah Sunan Bonang, Sunan Drajat, Sunan Kudud dan Sunan
Muria yang disenaraikan dalam kumpulan ‘Wali Songo’ manakala Sunan
Prowoto, Sunan Dalem, Syeikh Sutabris (salah seorang guru Sunan
Kalijaga) dan lain-lain lagi merupakan watak-watak sampingan yang
peranan mereka juga tidak boleh dianggap sepi.
Dengan ini dapatlah
disimpulkan bahawa peranan Champa dan Pantai Timur Semenanjung Tanah
Melayu (Kelantan-Patani) dianggap begitu penting dalam penyebaran Islam
di Nusantara khususnya di Indonesia.
No comments:
Post a Comment