Kemangkatan Almarhum Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail Jumaat
lalu tidak menimbulkan masalah pengganti. Sebagai sebuah sistem yang
mempunyai cara yang unik dan tersendiri ganti atau raja baru tidak
menjadi masalah kerana susunan waris-waris takhta telah sedia ada.
Sistem turun temurun itu kini dikanunkan oleh Perlembagaan, baik di
Johor mahu pun di lapan buah negeri beraja yang lain. Apa yang menjadi
persamaan antara negeri-negeri itu ialah di sana ada sebuah majlis yang
mempunyai peranan dan kuasa melantik atau mengesahkan raja yang baru.
Sistem beraja atau monarki mempunyai kelebihan dan kekuatan tertentu
berbanding dengan sistem republik. Salah satu daripada
kelebihan-kelebihan itu ialah betapa ia boleh terus wujud tanpa henti
melalui sistem pewarisan (hereditary). Meskipun sistem atau ciri ini
tidak demokratik ia mempunyai kelebihan daripada segi ketentuan dan
kestabilan; maksudnya apabila raja yang ada itu mangkat, meninggalkan
takhta atau hilang kelayakan menjadi raja seorang raja yang baru boleh
terus diangkat. Dan ini boleh dilakukan bila-bila masa kerana waris atau
waris-waris yang ada boleh terus dimasyhurkan sebagai raja yang baru.
Dengan cara ini raja atau sistem beraja, sebagai tonggak dan simbol
negara, kekal dan berterusan meskipun raja mangkat. Selain itu oleh
kerana waris-waris ini mempunyai hubungan keluarga dan pertalian darah
maka sistem itu pada hakikatnya diteruskan oleh orang yang sama.
Sistem pewarisan – meskipun diejek sebagai feudal dan anti-demokrasi -
memberi ruang bagi proses persiapan dan latihan. Apa yang dimaksudkan
dengan latihan dan persiapan di sini ialah bahawa waris atau waris yang
ada itu telah dibiasakan melakukan tugas-tugas yang dijalankan oleh
raja. Ini berlaku apabila raja yang ada itu sibuk atau tidak dapat
melakukan tugas-tugas berkenaan. Sebagai bakal raja, waris atau
waris-waris tadi tidak perlu membuat kerja lain: mereka tidak perlu
bekerja atau berniaga untuk mendapatkan nafkah. Mungkin apa yang
disediakan oleh negara tidak memadai. Tetapi ini selalunya berlaku
waris-waris itu memilih kehidupan yang boros atau pun mereka
menghabiskan masa dengan berfoya-foya dan membuang masa.
Dan itulah sebenarnya yang menyebabkan rakyat dan pembayar cukai tidak
nampak kebaikan dan kelebihan sistem beraja. Pada mereka sistem beraja
hanyalah sebahagian daripada sistem yang korup dan membebankan. Dan jika
ini tidak ditangani lama kelamaan ia akan bertambah dan akhirnya rakyat
akan menuntut supaya sistem berkenaan dihapuskan. Dalam keadaan seperti
itu tidak ada undang-undang atau tentera yang boleh mempertahankan
sistem berkenaan. Fenomena itu cukup jelas dalam revolusi yang membawa
kepada pemansuhan sistem beraja di Iran pada 1979.
Kebelakangan ini kita melihat beberapa konflik takhta di negara kita.
Yang terbaru berlaku di Kelantan. Sebelum itu kita menyaksikan apa yang
berlaku di Negeri Sembilan apabila Yang di-Pertuan Besar Almarhum Tuanku
Ja’afar mangkat pada hujung 2008. pada 1996 Mahkamah Tinggi menolak
saman bekas sultan, Tengku Ali. Saya dimaklumkan bahawa konflik – atau
persoalan - takhta juga berlaku di beberapa buah negeri lain. Ini semua
boleh melarat ke peringkat persekutuan – yakni Yang di-Pertuan Agong –
jika tidak dibendung. Seorang raja yang dipersoalkan kedudukannya akan
menyebabkan kedudukan Yang di-Pertuan Agong – yang dipilih oleh
raja-raja – turut dipertikaikan.
Pada saya itu semua tidak sepatutnya berlaku. Bagaimanapun oleh kerana
soal pewarisan ini mempunyai aspek-aspek yang di luar undang-undang maka
konflik tadi sukar untuk dielakkan. Di sisi undang-undang apa yang
berlaku itu sebenarnya boleh dielakkan jika ketetapan yang ada di dalam
Perlembagaan dipatuhi. Dan ketetapan ini melebihi hanya sekadar
peruntukan undang-undang. Jika pihak yang berkenaan faham peranan dan
nilai sistem beraja itu sendiri saya yakin mereka tidak akan melakukan
perkara-perkara yang membawa kepada konflik terbuka.
Tetapi apabila takhta dilihat sebagai sumber mendapatkan pengaruh dan
kekayaan maka timbullah konflik. Dan apabila sistem pewarisan tadi
dimanipulasi maka hilanglah kekuatan yang saya sebutkan tadi.
Waris-waris akan sibuk mengatur strategi mempertahankan kedudukan, bukan
lagi bekerja dan menjalani latihan. Mereka tak ubah ahli-ahli politik
yang sentiasa sibuk siang dan malam. Dalam keadaan seperti itu mereka
tidak akan punya masa untuk mendalami agama yang menjadi salah satu
fungsi utama raja-raja. Atau memahami sistem Demokrasi Berparlimen yang
raja-raja turut menjadi pemainnya.
Politik dan konflik itulah yang membawa masuk British ke negeri-negeri
Melayu. Perebutan takhta adalah antara sebab yang menyebabkan Raja-Raja
Melayu terpaksa tunduk kepada British bermula dengan Perjanjian Pangkor
1874. Ketika berhadapan dengan krisis Perlembagaan 1993 pentadbiran
Mahathir menyerang Sultan Kelantan dan kroni-kroni mereka menabalkan
seorang kerabat sebagai sultan. Saya tahu bahawa mereka tidak semestinya
benar tetapi apa yang penting ialah bahawa di sana ada ruang untuk
mereka mempermainkan istana untuk kepentingan mereka. Akhir-akhir ini
pun nampaknya ia terus berlaku.
Memang tidak semua berpunca dari konflik takhta. Setengahnya berpunca
daripada kekaburan pihak istana sendiri yang menyebabkan pihak-pihak
yang berkepentingan itu boleh masuk atas nama agama dan kepentingan
bangsa; slogan-slogan yang kebetulan selari dengan sebab-sebab mengapa
institusi beraja dikekalkan oleh Perlembagaan.
Bagaimana cara kita hendak memperbaiki keadaan? Saya fikir Perlembagaan
telah menyediakan prasarana. Tetapi ini tidak semestinya melalui jalan
ke mahkamah kerana undang-undang telah begitu jelas menyatakan bahawa
mahkamah bukan jalan penyelesaian.
Apa yang saya maksudkan dengan Perlembagaan ini ialah tentang perlunya
rakyat mengetahui pemerincian sistem pewarisan khususnya dan kedudukan
Raja-Raja umumnya. Sekiranya kefahaman ini ada maka tidak timbul soal
bahawa itu itu adalah hak eksklusif istana yang tidak harus dicampuri
oleh rakyat biasa. Sebagai institusi negara yang dibiayai oleh rakyat
sistem beraja bertanggungjawab kepada rakyat. Ini bermakna perjalanan
institusi itu harus terbuka dan telus. Jika ini dapat diwujudkan saya
fikir kita tidak akan melihat konflik lagi. Ini kerana mereka yang tidak
layak akan secara automatis malu untuk ke depan dan cuba merebut apa
yang bukan hak mereka.
No comments:
Post a Comment