Wednesday 3 October 2012

# JEJAK MAKAM: MAKAM PANGLIMA HITAM

Amat menarik sekali gelaran seorang sahabat kepada saya, katanya sayalah 'The Thomb Rider Malaysia' sebab suka sangat pi cari makam-makam lama. Takpa la nak panggil apa pon yang penting setiap penerokaan ada perkongsian ilmu, insyaAllah. Semua ni kerana minat untuk berkongsi, saya percaya masih ramai lagi orang-orang seperti saya di luar sana.

Kali ini sekali lagi kita menyusuri alor, tali air, sawah bendang dan kampung-kampung meneroka makam lama dan kali ini kita menziarahi makam yang dikenali sebagai MAKAM PANGLIMA HITAM. Nama yang cukup sinonim dalam sejarah kepahlawanan kerana gelaran ini dikatakan milik pahlawan di Kedah, Perak, Selangor dan Johor. Adakah mereka ini orang yang sama?. Di Kedah Panglima Hitam atau juga dikenali sebagai TOK LIDAH HITAM dikatakan seangkatan dengan Syed Alang Allaudin, Tengku Kudin, Tengku Muhammad Saad, Panglima Badaruddin, Panglima Nayan dan lain-lain pahlawan dalam penentangan terhadap SIAM semasa perperangan Fisabilillah sekitar tahun 1838 selepas zaman musuh bisik. Mengikut cerita orang tua-tua, panglima Hitam mempunyai lidah berwarna kehitaman dan dikatakan mampu menyumpah seseorang dan sumpahannya itu akan berlaku. Dari sudut lain pengkajian Panglima Hitam ini adalah seorang yang handal dari seni pertarungan silat yang dikenali sebagai aliran Kejuruan Hitam yang terkenal di Aceh, Palembang dan kepulauan Bugis di Sulawesi.

Makam ini terletak di Kota Sejana Kg.Alor Ganu. Kebetulan makam ini terletak berhampiran dengan rumah seorang saudara ayah bernama TOK SOM atau juga dikenali sebagai TOK EMBUN yang berasal dari Kuala Kedah. Arwah suami Tok Som yang dipanggil Pak Njang oleh ayah adalah seorang bomoh kampung. Sudah sekian lama tidak menziarah Tok Som, saya dan ayah bertegur sapa dahulu bertanya khabar akan Tok Som yang sudah uzur dan bongkok tiga. Namun Tok Som masih sihat dan cergas serta ingatannya masih segar. Tok Som pernah beritahu bahawa TOK LIDAH HITAM ni pernah masuk ke dalam badan seorang pesakit yang dirawat arwah suaminya.

Setelah selesai berborak-borak lalu saya membuka bicara bertanyakan dimanakah makam Tok Lidah Hitam, tanpa berlengah Tok Som membawa kami ke lokasi makam yang betul-betul terletak di sisi jalan di hadapan rumahnya.

Di celah semak-semak kecil kelihatan dua batu nesan Aceh dan tapak makam yang masih berbata. Mengikut seorang rakan pengkaji, kebanyakkan nesan Aceh ini berketurunan Raja, Bangsawan, Orang-orang penting dahulukala. Hanya corak dan saiz yang membezakan pangkat dan darjat.

14 NOVEMBER  2010 | 9.50PM
Picture
Picture
Picture
Tok Som (Embun) bersama Ayah
Picture
Nesan Aceh di Makam Panglima Hitam

46 comments:

  1. SubhanAllah., terima kasih saudara..saya mempunyai pertalian dsrah dengan aruah tok lidah hitam...

    ReplyDelete
  2. Siapa panglima hitam di langkawi

    ReplyDelete
  3. Saya mempunyai salasilah raja lidah hitam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Raja lidah hitsm adslsh raja jsmbi ke 2.dia adslsh syed shmsd kamsl dsn bergelsr panglima lidsh hitsm. Usterinys maysng mengursi sslah seorang puteri g. Ledang. .ada kubursn iibubspsnys di pulsu besar Melskss

      Delete
  4. Saya masih mencari data yang lebih padat tentang keluarga dan keturunan yang di katakan ada talian dengan keluarga kami..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam lokasi mn, blh kita berkenalan.sya cari keturunan panglima hitam

      Delete
    2. Sungai petani & baling. Dikatakan keluarga ayah saya dari keturunan panglima hitam. Tok jen dan tok din. Wallahu'alam

      Delete
  5. Saya masih mencari data yang lebih padat tentang keluarga dan keturunan yang di katakan ada talian dengan keluarga kami..

    ReplyDelete
  6. Panglima badaruddin dgn panglima hitam adalah org yg sama,wallaualam. Abg kepada panglima hitam adalah sheikh shariff hadayatulllah . allahmdullilah saya seorang keturunan panglima badaruddin . wallahhualam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam
      sy cari sejarah ketrunan yg sama.
      lokasi awk mn?
      blh kita berkenalan.

      Delete
    2. salam
      sy cari sejarah ketrunan yg sama.
      lokasi awk mn?
      blh kita berkenalan.

      Delete
    3. Wasap saya tuan..0145389076

      Delete
    4. Jiks panglima lidah hitam sama, dengan badaruddinn. Kena, semak syed badarudin ysng dstang dari jambi dan balik jadi tenku din satun. Raja, muara, jambi anak tok putih melaka.raja jsmbi adslah digelar orang kaya hitam lidah hitam. Tok putih sdslah panglima, daik hitam. Sultan myzafar champa, adalah panglima, hitam, murud, sang adi petra. Panglima, lidah hitam cicit panglima, hitam. Badarudin itu lojik kerana, ia, berkhidmat dalam zaman abdul hamid sebagai ganbor satun.

      Delete
    5. Bsdsruddin itu tsk pernsh ssya jumps. Tspi memsng bensr psnglima hitsm itu sbsng sunsn gmjsti. Is murid ssng sdi putrs. Is srpupu Msulsns ushsk.. Ia sdslsh wan muzaffsr chsmps. Dyed gsfur muffti passi, stsu systif kebongdusn. Sdik systif hidsystullsh. Is jugs nurullsh. Snsknys 2 orsng. Nsma di pstsno dsn kelsntsn sdslsh nik jsmaludin dsn wsn mudtsfs chsmps. Di jsea ia sdslsh ki kebo kononggo dsn ki kebonohoro. Di melsks is syed ismsil dsn syed ibrshim. ..itu lsh orsng usng ssms ssjs mereks rsjs, psnglima dsn pendskwsh. . Terlslu bsnysk stss tibih seorsng. Psnglims hitsm sssl sdslsh ssng Sdi pitrs, ysng kedis mutifnys syed ghsfur. Wan abfullsh bin nurul Alam.

      Delete
    6. Ya. Syed gafur itulah wan muzafar bin wan abdullah. Badaruddin itu mungkin lah nama kedua.. Dialah murid panglima hitam pertama iaitu sang adi petra.. Syed gafurvmuftiaceh itu panglima hitam san sultan champa.. Badruddin itu nama yang baru bagi saya.

      Delete
  7. Saya ingin mencari salasilah keluarga yg dikatakan dri keturunan adik perempuan panglima hitam, yg dilarikan tentera siam dan berkahwin disiam suami adik perempuan panglima kemudian telah menjadi tok sami hasil perkahwinan tersebut telah menjadi keturunan kami..

    ReplyDelete
    Replies
    1. asalamulaikum blh kita berkenalan.
      sy nk tahu lbih lanjut ttg keturunan panglima hitam

      Delete
    2. asalamulaikum blh kita berkenalan.
      sy nk tahu lbih lanjut ttg keturunan panglima hitam

      Delete
  8. Macam mana nk tau yg kita mgkn berasal dr keturunan lidah hitam ni? Sebab fmly saya semua lidah ade tompok2 hitam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Plidah hitam itu berkst dsn berdaulat. Ibu ssya cucu sultsn jambi.. Mska lsh msks ia keturunsn psnglims hitsm dsn psnglima lidsh hitsm jsmbi dsn prismsn minsngksbsu serts pulsu Bessr. Ia ditshun 1530.. Yang lsinnitu baru. Ssya piut kepada tok taib hitsm kedsh perlis. Kubur tok ismail dan tok tsib bin bidin atsu syed mohd hatta ads di kelsntsn. Syed mohd hstts berlindung di kg. Dursu, padir prksn krlantan. .tak padti kuburnys. Ssya tak srmpat mensnys datok saya. .panglima ismail dan pangluma tsib itsm menetap di jrlsntan, syed hstts juga du kelsntsn. Anaknya dultan ismal itu sbdul somas, sslim, Halys, Adam. Berita dari Petsk, snskda sultan idmsil ada seorangbetnama abdul Somad. Di kelsnta ada tempat bernsma Batu Jarang.. Palims tsib kevik dsn psnglima taib itam mungkin orang yang sama. Saya dibri hikmat ku l kulop hitam. Macsm orang oerak ku Lope hitam. .barangksli saya ini 4 pupu raja Perlid

      Delete
  9. Macam mana nk tau yg kita mgkn berasal dr keturunan lidah hitam ni? Sebab fmly saya semua lidah ade tompok2 hitam

    ReplyDelete
  10. Berminat juga dgn silsilah panglima hitam ni.. Diceritakan bahawa moyang saya adalah sepupu kepada panglima hitam. Moyang saya turun kebesut terengganu. Dan semua anak moyang saya pandai ilmu persilatan n perbomohan.

    ReplyDelete
  11. 0179790375.. Ada orang makrifat kan saya bagitahu saya ada kena mengena dengan panglima hitam, dia bagi tahu darah saya ada campur bugis, ada campur siam, ada campur mamak pun ada.. Ada 11 keturunan.. Tapi yang paling nampak bugis dan minang dan siam

    ReplyDelete
  12. 0179790375.. Ada orang makrifat kan saya bagitahu saya ada kena mengena dengan panglima hitam, dia bagi tahu darah saya ada campur bugis, ada campur siam, ada campur mamak pun ada.. Ada 11 keturunan.. Tapi yang paling nampak bugis dan minang dan siam

    ReplyDelete
  13. Menarik. Ada jin saka ni beritahu saya keturunan ke 14 Panglima Hitam.

    ReplyDelete
  14. alhamdulillah ramai jgk keturunan panglima hitam disini.. saya mencari jejak kedah tua apa saja yang berkaitan.. sapa2 ada info dari keluarga boleh wasap saya 0135999297 insyaallah

    ReplyDelete
  15. Hi,
    panglima Hitam mempunyai adik bernama Panglima Sa?

    ReplyDelete
  16. Salam. Panglima, hitam melaka, adalah berkait dengan sang adi petrs. Dia meninggal tahun 1409.muridnya ramai termasuk sultan mahmud melaka dan beberapa, orang puteri dari demsk. Syed gafur, atau ahmsd stau kholid adslah panglima, hitam. .tok putih belajar silat itu jugs. Payahnya syed ismail . Betullah panglima hitam adik beradik suna gunung jati. Ia sultan nhrulah atau muzafar champa.. Syed ismail itu nik jamaluddin dan syed ibrahim itu sultsan champa, nik mustafa. Dia juga brawihaya 5 dijawa.. Ramai orang tidak menyangka. Passi dan perlak itu amat rapat dengan chsmps, dsn patani. Sultan zainsl abidi passi adslah juga, dipertuan agong dan memerintah di champa. Wan muzafar dan ayahnya wan abdullah adalah raja, champa.. Ean abdullah menunyut ilmu di aceh. Wan muzafar itu aktif di pasai. Chsmpa, telah kalah perang, jadi wan abdullah di psssi sebagai mufti. Dijawa ia srbagai ki pengging sepuh stsu sunsn mulia. Banysk tipu muslihat mereka. Katanya ki pengging itu mualaf..seorang syed jsdi muaalaf. .wan abdullah, parameswara, dsn sultan iskandar, nurul alam semua menyusuo dijawa sehingga jadi raja.dan berkahwin dijawa. Sekarang panglima lidah hitam tahun 1600 itu .adalah raja jambi ke 2 selepas ayahnya tok putih.. Dialah yang digelar panglima lidah hitam.. Namun perhatikan tarikh... Perang dioerlis itu sekepas tahun 1700 an.. NAmun umur panglima lidah hitam seratus tahun lebih. lebih. Kena srmak tarikhnya. Panglima hitam itu zamsn sangadu oetra masih hidup. Panglima lidah hitam adalah cicit panglima hitam.. Kalau psnglima lidsh hitam umurnya hsmpir 200 tahun mungkin semoat berpersng di kedah. Cubalah cari mungkin psnglima, ludah hitam ysng lsin. Perang kedsh itu sama, dengan perang dijsmbi juga zamannya. .nama dan gelar itu betul tspi.. Semsk tshun bsik bsik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa yg Brawijaya V di Jawa? Syed ismail? Syed Ibrahim/Nik Mustafa? Brawijaya V Tu adalah eyang buyut (atok) saya.

      Delete
    2. Abdul gafur mufti pasai itu juga syed ahmad dan syed kholid...syed kholid ini ikut bersama maulana ishak ke pulau besar ,melaka..syed gafur itu wan mustafa champa atau nurullah bin wan abdullah. Adik kepada syarif hidayatullah. .mungkin wan muzafar digelar syarif kebongsuan. Anak wan kalau di patani dan kelantam. Anak kepada wan muzafar namanya nik jamaluddin dan wan mustafa. Kslau syed abdul gafur mufti pasai adalah sultanul arifin syed ismail dan seorang lagi sinan mulia syed ibrahim. ..ki penging 1 adalah wan mustafa yang srpayutnya raja di champa tapi ia ke jawa. Wan muzafat juga ke jawa..wan abdullah juga ke jawa tapi mungkin ia bergelar kertawardana,nurul alam juga berada di jawa. Ki pengging qadalah syed gafur manakala ki penging 2 adalah syed ibrahim. . Di patani syed gafur adalah sultan muzafar manakala syed ibrahim adalah nik mustafa . Penyusupan raja raja melayu ke jawatan bre di beberapa negeri telah lama berlaku. Sultan iskandar bre tajg pura dan bapanya sultan baki syah sudah jafi raja daeraj dijawa. Yang kahwini tribuana tungga dewi itu orang melayu yang ada kerajaan daerah dibaeah majapajit.. Sang tawal juga mungkin sudah berkahwin dengan puteri jawa. . Wikrama wardhana yang kahwin srpupunya kusuma wardani adalah bre tanjung pura dan raja iskandar kelantan malaysia. .. Penyusupan kerabat.. Raja majapahit sudah lama islam.. Wannabdullah adalah ayahanda raden fatah.wan abdullah itu moyangnya sudah islam..wan muzafar,raden fatah,sunan ginung jadi anak kepada wan abdullah..arya damar palembang itu wan abdullah,brawijaya pun wan abdullah..wan abdullah anak nurul alam.wan sultan uskandar bapa saudara nurul alam. Jawatan iskandar mungkin diserah kepada nurul alam sebagai raja majapahit..diikuti jawatan turun kepada wan abdullah dan seterusnya wan muzafar adik beradik raden fatah berlainannibu... Cari dan kesan ki penggong 1 sebagai wan muzafar , syed ibrahim sebagai ki ipengging 2. . Semua berlegar tentang anak cucu wan abdullah .. Jika tidak tepat maka kita anjak ki penging kebo kenogo sebagai sunan mulia syed ibrahim atau wan mustafa. Kebo kenegoro sebagai nik jamaluddin atau syed ismail pulau besar. . .brawijaya 1 sudah keluarga mereka iaitu mungkin nurul alam atau wan abdullah. Sebab wikrama wardana adalah sulran uskandar bre tg pura dan kelantan. Gantinya nurul alam atau wan abdullah. Sebab itu anak saudara dan cucu saudara sultan iskandar kelantan...ia berlegar disitu .ramai raja luar jawa hadir berkahwin dan menjadi pateh di kerajaan majapahit. ..pateh longender isterinya dari tjg.pura.. Cakra dara itu umpama patameswara..ia raja daerah dijawa..tapi dia akhirnya jadi raja melaka.. Parameswara bukan hindu. ,mereka semua islam kerana bapa mereka islam. Brawijaya 4 bukan hindu kalau ia asalnya wan dari champa,pattani dan melaka.

      Delete
  17. wow ramai dah lani dok cari salasilah keturunan alhamdulillah ....

    ReplyDelete
  18. Buat facebook Tajuknya keturunan Panglima Hitam

    ReplyDelete
  19. Moyang saya gelaran panlima tok hitam. Mengajar silat dlm istana kedah. Semasa sultan abdua hamid.betul kah org yh sama di sebut oleh tuan2. Sekelian..

    ReplyDelete
  20. Moyang saya gelaran panglima tok hitam. Mengajar silat dlm istana kedah. Semasa sultan abdul hamid.betul kah org yh sama di sebut oleh tuan2. Sekelian..

    ReplyDelete
  21. Panglima hitam sentiasa berpakaian hitam memberi kekuatan dan semangat kentalnya ada tak keturunya bila memakai baju putih cerah akan terasa lemah diri untuk keluar bagi saudaranya yang masih ada sekarang ada rasa atau tidak keturunannya nama tak panjang contoh arwah tokwan saya orang pangil tokdan badan gasar tinggi kampung tak jauh bukit gunung jerai cerita dapat dari orang tergantung tapi kami ada kelebihan allah beri tiada pelajari tentang berubat jika yang datang tiada undang tapi mengadu ketika itu diizini allah sya tidak masuk apa jnis pakaian kecuali hitam arwah adik sya sebelum meningal dia mengenakan baju putih bahawa yang sya tahu baju putih paling dia tak suka sama juga dengan saya..

    ReplyDelete
  22. Ada cerita yang luar fikiran berlaku pada keluarga saya jika nak cari sya no 01112433203 ingin tahu sasilah apa betul kata saudara saya selama ini.

    ReplyDelete
  23. Siapa yg ada masalah dimasuki makluk yg mengatakan beliau panglima hitam..sila pm saya..

    ReplyDelete
  24. Gendang perang panglima hitam masih ada di masjid kampong Pelet Bukit Mertajam. Pedangnya.. InsyaAllah ada dalam simpanan salah seorang keturunan hitam . Terakhir saya tahu dibawa keluar dari rumah Haji Hashim setelah beliau meninggal dunia oleh...anak saudara yg juga menantu Haji Hashim

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menurut cerita Allahyarham Tuan Haji Hashim asal panglima hitam dari Siam berjuang mempertahankan Pulau pinang sekitar 1780an . Jalan sama gagah di permatang pauh itu sempena insiden pertarungan antara hitam dan Nayan selama 3 hari tiada yg menang..sama gagah kedua panglima Kedah ini. Dikatakan permatang pauh tu pantai dahulunya. Sehingga hari ini masih ada makam kerabat diraja Kedah yg gugur menentang British di kampong kota permatang pauh.
      Panglima hitam setelah tamat perang tidak balik dan menetap dengan pengikutnya di kampong Pelet. Masih saya ingat sekitar tahun 1970an orang lama di sini masih boleh bertutur bahasa Siam.

      Delete
  25. No baru saya 01112433203 ada saudara saya hilang hubungi sya terputus hubungan dari keturunan gajah mada

    ReplyDelete
  26. Allah beri keistimewaan pada keturunan yang baik boleh rasa mslalui salam andai ada keanehan seperti nak demam tak demam yang kedua mata bertentang secara tidak lama akan befikir dan terus akan tahu dengah ilmu laduni

    ReplyDelete