Thursday 11 October 2012

petikan berbaur ancaman


Sesak nafas warga bumi Melaka hari ini dek kerana kegagalan Ketua Menteri dan YDP Negeri Melaka Bersejarah yang pernah menjadi simbol kejayaan Kerajaan Kesultanan Melayu Melaka beberpa kurun dahulu?

Beralih pula kepada soal Kerajaan Malaysia semasa ini yang nampak seolah ingin menandingi pemerintah sebelum ini didalam usaha meminggirkan Kesultanan Melayu dari berperanan sepatutnya didalam urusan urusan negara.

Ucapan ucapan berbaur derhaka terhadap Sultan-Sultan dan Raja Melayu sering tercetus dari mulut menteri menteri kerajaan pimpinan Abdullah Badawi yang jelas menampakkan ketidak akuran para menteri berkenaan terhadap Kedaulatan Institusi Kesultanan Melayu.



















Apa gunanya ada Kesultanan Melayu yang di cabut taring kekuasaan Duli -Duli Tuanku dan hanya sebagai Raja Berperlembagaan?
















Mana mungkin seorang hamba rakyat seperti seorang Perdana Menteri dilebihkan kuasa dan melampaui Kedaulatan seorang Sultan Berdaulat dan Bersemayam di Istana?

Apakah begini sikap seorang Melayu terhadap Sultan nya?

Kemana perginya sifat dan sikap hormat terhadap Sultan-Sultan Melayu yang merupakan lambang kedaulatan bangsa Melayu di arena dunia antarabangsa?

Kenapa tidak tampil orang orang Melayu yang sayangkan adat resam dan budaya bangsa membantah keceluparan sang menteri dan pengampu Perdana Menteri yang lupa kepada sumpah setianya kepada Duli Yang Maha Mulia Tuanku Yang di-Pertuan Agong semasa mengambil alih tugas dari mamanda Perdana Menteri terdahulu?

Mahaguru58 tahu bahawa apa yang diperlakukan Tun Dr.Mahathir Mohamad semasa mencabut kuasa mutlak dan kekebalan Raja Raja dan Sultan Sultan Melayu bertitik tolak dari kekejaman Sultan Johor yang membelasah seorang jurulatih hoki dahulu dan tindak tanduk Sultan Kelantan melarikan kereta mewah dari gudang Kastam diRaja tanpa membayar cukai keatas kenderaan tersebut dan beberapa kejadian berkaitan kerabat di raja beberapa negeri negeri di Semenanjung.

'Raja Adil Raja di sembah ; Raja Zalim Raja di sanggah' begitu ungkapan bersejarah tentang perlunya Sultan Sultan dan Raja Melayu mengambil kira dan bertindak mengikut lunas lunas kemanusiaan serta adil dan saksama terhadap hamba rakyat negeri dibawah pemerintahan Baginda Tuanku sekelian.

No comments:

Post a Comment