KEAGUNGAN RAJA DAN NEGARA
Konsep beraja merupakan konsep memperjelaskan peranan serta kuasa raja di dalam sesebuah Negara. Raja merupakan kuasa tertinggi dalam sesebuah negara atau payung masyarakat. Sistem negara beraja memperlihatkan raja atau sultan memiliki hak mutlak kepada rakyat jelata dan negara. Hak raja tidak dipersoalkan. Rakyat yang ingkar
pada zaman tersebut (zaman feudal) dianggap derhaka. Raja terletak di
tampuk yang teratas sekali dalam struktur atau susun lapis masyarakat
Melayu lama. Justeru itu raja atau sultan dilukiskan dengan pelbagai
sifat yang unggul iaitu: memiliki kedaulatan, memiliki kuasa luar biasa. kedudukan tinggi dan kukuh. Sifat-sifat inilah yang mewarnakan institusi sosial ketika dan pada zaman tersebut. Ini terbukti dalam kehidupan masyarakat Melayu lama melalui adat istiadat serta peraturan seperti adat mengadap raja, adat membuat rumah. adat pertabalan raja dan sebagainya.
Konsep Waad
Dalam Sejarah Melayu, institusi beraja ini diwarnai dan dilandasi dengan konsep waad. Perjanjian Sang Sapurba dengan Demang Lebar Daun adalah teras kepada pembentukan dan kewujudan konsep beraja. Waad ini juga menyatakan
konsep raja serta rakyat dengan lebih jelas. Di dalam waad itu
menjelaskan raja tidak dibenarkan dilwo serta dicela dan tidak boleh
dikenakan hukuman tanpa berlandaskan hukum syarak. Di dalam waad antara
Sang Sapurba dengan Demang Lebar Daun itu, secara tidak langsung menjelaskan tentang kuasa yang ada pada raja atau sultan iaitu raja akan tetap menuntut ketaatan rakyat di dalam apa jua keadaan. Ini kerana dalam waad ini dengan jelas menetapkan bahawa golongan rakyat dikehendaki taat setia dan patuh kepada raja, walaupun raja bersikap zalim dan kejam. Ini secara tidak langsung mewujudkan suatu konsep lain iaitu konsep "daulat". "tulah” serta konsep "derhaka". Konsep daulat, tulah, dan derhaka merupakan aspek panting yang mendasari konsep negeri beraja.
Derhaka
Pelanggaran
kepada sebarang perintah raja, tidak taat setia serta ingkar kepada
segala perintah diraja boleh dianggap derhaka. Dalam teks sastera
sejarah iaitu Sejarah Melayu, penderhakaan ada dilakukan oleh
golongan pembesar-pembesar dan rakyat jelata. Penderhakaan yang
dilakukan oleh pembesar-pembesar atau rakyat jelata lazimnya akan diikuti dengan tulah atau akibat yang buruk (pembalasan). Dalam Sejarah Melayu ada menyebut kisah penderhakaan terhadap raja oleh rakyat jelata. Peristiwa penderhakaan pertama dilakukan oleh Sang Rajuna Tapa yang berpunca dari Raja Iskandar Syah, raja Singapura yang terakhir termakan fitnah gundik raja yang lain. Raja Iskandar Syah menjatuhkan hukuman tanpa usul periksa apabila anak perempuan Sang Rajuna Tapa dihukum sula Penghulu Bendahari, Sang Rajuna Tapa tidak berpuas hati lalu meminta pertolongan Bentara Majapahit agar menyerang Singapura
sehingga menyebabkan Singapura jatuh ke tangan Majapahit. Akhirnya Sang
Rajuna Tapa telah terkena tulah di mana rumahnya roboh. kerengkiangnya
pun tumbang, beras pun habis menjadi tanah, dan dirinya serta isterinya
menjadi batu. Melalui peristiwa ini jelas bahawa rakyat tidak boleh
menderhaka kepada rajanya.
Penderhakaan yang kedua dilakukan oleh Hang Kasturi. Beliau
begitu marah kepada sultan dan orang-orang yang membuat fitnah sehingga
menyebabkan Hang Tuah dijatuhi hukuman bunuh oleh sultan. Perjuangan
Hang Kasturi tidak ke mana apabila beliau akhirnya terbunuh di tangan sahabatnya. Hang Tuah. Jelaslah kepada kita bahawa menderhaka kepada raja akan menerima tulah dan akan menemui kegagalan.
Kedaulatan
Jesteru itu tidak hairanlah kedaulatan raja. khususnya raja Melaka dikatakan berasal dari Raja IskandarZulkarnain dari negeri Makaduniah dan berbangsa Rom. Ketinggian raja Melaka itu sering kali diperlihatkan sama ada dari kacva mata masyarakat Melayu lama itu sendiri atau masyarakat luar. Misalnya kisah penyakit kedal yang dihadapi oleh Maharaja
China, akibat daripada sikap angkuh dan sombong raja China yang
menyuruh Sultan Melaka mengadap dan menyembahnya. Perbuatan Ini telah
menyebabkan raja China mengidap penyakit kedal. Penyakit kedal itu hanya sembuh apabila raja China minum air basuh kaki raja Melaka. Situasi secara retorik memperlihatkan
bahawa Sultan Mansur Syah mempunyai ketinggian martabat. Maka dapat
dinyatakan bahawa sultan atau raja dikatakan mulia serta unggul apabila
mempunyai sifat-sifat tersebut.
Dapatlah dibuat kesimpulan bahawa raja merupakan teras kepada kerajaan. Jatuh atau runtuh dan bangunnya sesebuah Negara kota terletak kepada raja. Kemakmuran serta kemajuan terletak di atas bahu raja. Sesungguhnya raja
yang adil dapat melahirkan rakyat yang taat serta pembesar yang
bertanggungjawab. Raja yang bersikap zalim dan kejam akan menyebabkan
rakyat menderhaka serta berpecah belah. Pernyataan raja merupakan payung
negara, dapat dilihat dengan jelas ketika Peringgi menyerang negeri
Melaka:
Maka kata Seri Nara Diraja, "Hendak ke mana Tuanku berdiri di sini?'
Maka titah Sultan Mahmud Syah, “Kita hendak berperang dengan Peringgi kerana istiadat raja-raja itu, negeri alah rajanya mati”
No comments:
Post a Comment